Повернутися до звичайного режиму

ПОЛОЖЕННЯ

про запобігання насильству та

унеможливлення жорстокого поводження

з дітьми у Бориспільському закладі дошкільної освіти «СВІТЛЯЧОК»

Бориспільської міської ради Київської області

Вступ

Відповідно до Закону України «Про освіту», Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми» від 06.10.2024, у Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок» було розроблено політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, яка регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процесу щодо питання захисту дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників закладу освіти). Політика закладу спирається на положення Статуту закладу освіти, правил поведінки та відповідає чинному законодавству (стаття 173-4 кодексу України про адміністративні правопорушення).

Мета політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми:

  • створення в закладі дошкільної освіти безпечного освітнього середовища;
  • визначення та реалізація необхідних заходів, способів і методів запобігання виникненню насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків його виникнення;
  • виявлення випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків їх виникнення;
  • визначення та реалізація необхідних заходів і методів вирішення ситуацій насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків їх виникнення.

Завдання політики:

1. Вивчити умови в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок» для створення безпечного освітнього середовища, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу.

2. Визначити стан, причини і передумови поширення насильства та жорстокого поводження з дітьми в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Світлячок»

3. Підвищити рівень поінформованості учасників освітнього процесу про насильство та жорстоке поводження з дітьми.

4. Формувати вміння асертивної поведінки та усвідомлення насильства як порушення прав людини.

5. Формувати в учасників освітнього процесу нетерпиме ставлення до насильницьких моделей поведінки.

6. Скласти доступний алгоритм реагування та протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми.

7. Сформулювати конкретні рекомендації педагогічним працівникам, адміністрації закладу, батькам щодо організації безпечного середовища в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Світлячок».

Пріоритети та цілі політики:

  • взаєморозуміння;
  • взаємоповага;
  • дружня атмосфера;
  • верховенство права;
  • толерантність;
  • постійний розвиток;
  • активна життєва позиція;
  • здоровий спосіб життя;
  • людяність;
  • порядність;
  • повага до приватного життя;
  • мир;
  • єдина країна.

Принципи політики:

  • недискримінація за будь-якими ознаками;
  • ненасильницька поведінка в міжособистісних стосунках;
  • партнерство та підтримка між педагогічним колективом закладу дошкільної освіти і батьками (законними представниками) малолітніх здобувачів освіти;
  • особистісно-орієнтований підхід до кожної дитини;
  • розвиток емоційного інтелекту учасників освітнього процесу;
  • гендерна рівність;
  • демократичність в прийнятті рішень.

Розділ І

Поняття «насильства» та його ознаки

До запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми в закладах дошкільної освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу дошкільної освіти та на прилеглих територіях (включно з груповими приміщеннями, спальнями, роздягальнями, вбиральнями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами,) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу дошкільної освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою директора закладу дошкільної освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу дошкільної освіти.

Типовими ознаками насильства є:

1. систематичність (повторюваність) діяння;

2. наявність сторін – кривдник, потерпілий, спостерігачі (за наявності);

3. дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого:

  • умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;
  • словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;
  • будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;
  • будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;
  • інші правопорушення насильницького характеру.

Насильство проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми насильства, а також кібербулінг.

Сторони насильства – безпосередні учасники випадку: кривдник, потерпілий, спостерігачі(за наявності).

Кривдник – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня особа, яка вчиняє насильство щодо іншого учасника освітнього процесу;

Потерпілий – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня особа, щодо якої було вчинено насильство;

Спостерігачі – свідки та (або) безпосередні очевидці випадку насильства.

Суб’єкти реагування у разі випадку насильства в закладі дошкільної освіти:

  • служба у справах дітей Бориспільської міської ради;
  • органи місцевого самоврядування;
  • директор відповідальна особа (вихователь-методист) та інші працівники закладу дошкільної освіти;
  • територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України.

Суб’єкти реагування на випадки насильства в закладі дошкільної освіти діють в межах повноважень, передбачених законодавством та нормативно-правовими документами.Педагогічні та інші працівники закладу дошкільної освіти у разі, якщо вони виявляють насильство, зобов’язані:

  • вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
  • за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
  • звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;
  • повідомити керівника закладу дошкільної освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої особи, яка стала стороною насильства.

Розділ ІІ

Запобігання та протидія насильству в закладі дошкільної освіти

Діяльність щодо запобігання та протидії насильству в закладі дошкільної освіти є постійним системним процесом, спрямованим на досягнення мети та завдань антинасильницької політики.

Діяльність щодо запобігання та протидії насильству в закладі дошкільної освіти відображається в плані заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильству в закладі дошкільної освіти (далі - План).

Розроблення, затвердження та оприлюднення Плану забезпечує керівник закладу дошкільної освіти в межах наданих йому повноважень щодо створення безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

Планування відповідних заходів здійснюється за результатами моніторингу стану освітнього середовища в закладі дошкільної освіти.

Заплановані заходи повинні:

  • спрямовуватись на задоволення потреб закладу дошкільної освіти у створенні безпечного освітнього середовища;
  • мати вимірювані показники ефективності;
  • залучати до їх виконання всіх учасників освітнього процесу. До заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильству в закладі дошкільної освіти, належать заходи щодо організації належних заходів безпеки відповідно до законодавства (пост охорони, відеоспостереженням за місцями загального користування тощо); організації безпечного користування мережею Інтернет під час освітнього процесу;

Розділ ІІІ

Моніторинг реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. Керівник закладу дошкільної освіти призначає відповідальну особу за реалізацію політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та здійснення моніторингу її реалізації.

2. Відповідальна особа відповідає за реалізацію політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми в закладі, реагування на будь-які сигнали щодо її порушення, внесення пропозицій щодо змін до політики, доведення результатів моніторингу та реалізації політики до всіх учасників освітнього процесу.

3. Загальний моніторинг рівня реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми (використовується метод анкетування, опитування тощо) проводиться двічі на рік.

4. Під час проведення загального моніторингу працівники закладу дошкільної освіти можуть подавати пропозиції стосовно внесення змін до політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та повідомляти про порушення її вимог на території закладу дошкільної освіти.

5. На основі результатів анкет працівників закладу дошкільної освіти відповідальна особа готує звіт та передає його керівнику закладу дошкільної освіти.

6. Враховуючи результати моніторингу, керівник закладу дошкільної освіти та відповідальна особа вносять необхідні зміни до політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та ознайомлюють з ними учасників освітнього процесу.

Функціональні обов'язки відповідальної особи за реалізацію та здійснення моніторингу політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. Отримує повідомлення про ризики для дітей, випадки насильства та реєструє заяви в окремому журналі.

2. Двічі на рік проводить загальний моніторинг рівня реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми учасниками освітнього процесу, надає пропозиції щодо внесення можливих змін до цієї політики закладу.

3. Готує звіт за результатами анкет працівників закладу та подає його керівнику закладу освіти.

4. Розробляє методичні рекомендації для педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

5. Проводить роз'яснювальну роботу з батьками, щодо положень політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, надає інформацію про зміни.

6. Інформує (у разі потреби) компетентні установи (поліцію, соціальні служби) про випадки порушення безпеки дітей (ризики, загрози, насильство).

Напрями реалізації та показники виконання вимог політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. У закладі дошкільної освіти запроваджено політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, яка містить мету, завдання, цілі та принципи.

2. Порядок надання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки насильства (Додаток 2), де зазначено етапи діяльності в разі, коли дитина стала жертвою насильства або її безпеці загрожують незнайомі люди, члени родини чи працівники закладу дошкільної освіти.

3. Правила захисту особистих даних, які визначають методи збереження та поширення інформації про дітей.

4. Правила захисту зображень дітей, які визначають, як можна знімати дітей на фото або відео та поширювати їх зображення.

5.Принципи безпечних відносин між працівниками закладу дошкільної освіти та дітьми, включно з повним описом поведінки, яка є неприйнятною при спілкуванні з дітьми.

Заклад дошкільної освіти проводить навчання педагогічних працівників з питань захисту дітей від насильства та надання їм допомоги в небезпечних ситуаціях

1. Усі працівники закладу дошкільної освіти ознайомлені з політикою запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми.

2. Усі працівники закладу дошкільної освіти знають, як розпізнати чинники ризику й ознаки насильства проти дітей, а також правові аспекти захисту дітей (обов'язковість втручання для залучення працівників правоохоронних органів).

3. У закладі розроблені Методичні рекомендації для педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації .

Заклад дошкільної освіти проводить просвітницьку роботу з батьками з питань реагування на випадки насильства.

У закладі освіти дітей навчають, які права вони мають і як вони можуть захистити себе від насильства

У закладі освіти є навчальні матеріали для дітей (книги, ілюстрації, дидактичні ігри) з питань прав дитини, захисту від насильства, ризиків насильства та зловживань,

    ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Політика запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми заслуховується на засіданнях педагогічної ради Зміни в політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми вносяться один раз на рік.

Кiлькiсть переглядiв: 69

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.